درباره آزمون آیلتس

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) محبوب ترین آزمون مهارت انگلیسی زبان در جهان برای آموزش عالی و مهاجرت جهانی است آزمون آیلتس برای اندازه گیری مهارت انگلیسی برای اهداف آموزشی، شغلی و مهاجرت طراحی شده است.

درباره آزمون آیلتس

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) محبوب ترین آزمون مهارت انگلیسی زبان در جهان برای آموزش عالی و مهاجرت جهانی است آزمون آیلتس برای اندازه گیری مهارت انگلیسی برای اهداف آموزشی، شغلی و مهاجرت طراحی شده است.

10 باور غلط در مورد آزمون آیلتس

داوطلبین آزمون آیلتس گاها با انتخاب و تصورات اشتباه ثمره ی زحمت های شبانه روزی خود را به هدر می دهند. این آزمون با شرایط خاصی که در ایران دارد می تواند لطمه ای سنگین بر روحیات یک آزمون دهنده داشته باشد. در این بخش سعی داریم به برخی از این اشتباهات، سهل انگاری ها و یا کم کاری هایی که می تواند منجر به شکست در فرآیند کسب نتیجه شود اشاره کنیم.

1.     آزمون آیلتس هم مانند دیگر آزمون هاست: قطعا این تصور که آیلتس هم مانند دیگر آزمون هاست و در همان سطح برگزار می شود می تواند یک اشتباه استراتژیک باشد که داوطلب را به ورطه ی شکست بکشاند. آزمون بین المللی آیلتس یک آزمون استاندارد جهانی است که در سطح بالایی می تواند دانش زبانی یک داوطب را مورد ارزیابی قرار دهد. به همین سبب چنین تصوراتی جز به شکست منتهی نخواهد شد.نباید انتظار داشته باشید که مهارت هایی که در این آزمون سنجش می شود مانند امتحان هایی است که در مدرسه یا دانشگاه یا حتی موسسات آموزش زبان با آنها روبه رو می شده اید. بلکه نحوه سنجش مهارت های زبان انگلیسی در آزمون آیلتس بسیار متفاوت است .

2.     آیلتس خیلی سخت است: همانطور که در مطلب بالا اشاره شد آزمون آیلتس یک آزمون استاندارد است و ضعف و خللی ندارد. سختی یک آزمون هم از صعف های یک آزمون به حساب می آید. پس آنچه یک داوطلب از آزمون آیلتس حس می کند، بیانگر میزان آمادگی وی در انجام آن آزمون است. هر چه قدر کمتر آماده باشد، آزمون سخت تر به نظر می آید و هر چقدر که آماده تر باشد، آزمون آسانتر و کسب موفقیت نزدیکتر است.

3.     آزمون آیلتس میتواند من را صاحب شغل و کار مناسب کند: لزوما داشتن مدرک آیلتس ضامن شما برای تحصیل شغل های مناسب و کار نیست. در نتیجه این تصور که کسب مدرک آیلتس لزوما به داشتن کار مناسب می انجامد یک تصور اشتباست که زبان آموزان باید آن را به فراموشی بسپارند. اما ذکر این نکته ضروری است که یک زبان آموز با داشتن این مدرک راه زیادی را برای مهاجرت های تحصیلی و بورسیه مربوط به تحصیل و شغل، تدریس در آموزشگاه ها و دانشگاه ها در ایران و نهایتا اعتبار علمی بالاتر در جامعه ی بین الملل طی خواهد کرد. در نتیجه کسب مدرک آیلتس می تواند شمارا به سمت پیشرفت سوق دهد.

4.     مدرک آیلتس در همه جای دنیا مورد قبول است: این تصور هم که مدرک این آزمون برای پذیرش در دانشگاه های سراسر دنیا مورد قبول است یک تصور اشتباه است زیرا در برخی از دانشگاه های کشورهای مختلف مانند آمریکا، کانادا و ....این مدرک تافل است که مورد پذیرش برای ورودی آنجاست.

5.     آزمون آیلتس تنها به یک صورت برگزار می شود و برای همه یکسان است: آزمون آیلتس برای دو هدف شامل تحصیل در خارج از کشور و یا مهاجرت کاری برگزاری می شود.و به عبارت دیگر یک آزمون آیلتس ، آیلتس جنرال نام دارد (General Training ) و دیگری آیلتس آکادمیک (Academic). اگر قصد مهاجرت برای تحصلی در دانشگاه و مراتب عالیه را دارید حتما باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید و اگر قصد مهاجرت برای کار را دارید باید در آزمون جنرال شرکت کنید. به همین سبب آزمون دهنده می بایست قبل از شروع به ثبت نام از توانایی های خود و همچنین میزان تلاشی که باید برای کسب هدف با توجه به این دو ماژول بگذارد، آگاه باشد.

6.     در ایران آزمون بدهم بهتر است تا جای دیگر: این نیز دیگر اشتباه یک داوطلب می تواند باشد بطوریکه تصور می شود اگر در ایران آزمون دهیم، سوالات، آزمون گیرنده ها یا...به زبان فارسی می توانند به ما کمک کنند یا بعلت هموطن بودن پدیده هایی همچون "درونی سازی زبانی" که به نوعی از آثار غیر بومی بودن است را نادیده بگیرند با اینکه عوامل آزمون گیرنده و خود آزمون تحت نظارت های شدید و دارای سوابق و پیشینه ی علمی قوی ای هستند بطوریکه تفاوتی بین آنها با یک آزمون گیرنده ی بریتانیایی حس نخواهید کرد. ممتحنین آیلتس در همه جای دنیا به یک اندازه تعلیم‌دیده هستند و فرآیند نمره دهی آن‌ها به کار شما به‌دقت ارزیابی می‌شود تا از کوچک‌ترین اشتباهات نمره دهی نیز جلوگیری شود. 

7.     احساسات در مصاحبه بر روی نمره ی من تاثیر گذار است: احساسات در مصاحبه مانند لبخند، گریه، نیشخند و... اگر از شما نمره کم نکند، قطعا باعث افزایش نمره ی شما نخواهد شد زیرا آنچه برای یک ممتحن مهم است، تنها بیان سلیس و روان و بدون غلط شماست. زیرا آنچه که بعنوان مصاحبه ذخیره می گردد پاسخ های شماست نه بروز احساسات شما. پس سعی کنید همواره بر روی افزایش دانش خود تمرکز کنید و نه روش های غیر معمول برای تحت تاثیر قرار دادن ممتحن که قطعا این روش تاثیری بر وی نخواهد گذاشت.

8.     تاثیر گزاری لهجه: آنچه تصور می شود که لهجه بر روی نمره ی آزمون مصاحبه ی آیلتس تاثیر گزار است غلط است زیرا برای ممتحنین تنها بیان سلیس و روان همچنین بدون اشتباهات گرامری و واژگانی صحبت کردن شماست. سرعت بیان کلامتان هم چندان تاثیر گذار نیست مگر آنکه بیش از اندازه در بیان تاخیر می اندازید.  تمرین روزانه انگلیسی به همراه گوش دادن به لهجه‌های مختلف به شما در تلفظ واضح‌تر لغات دشوار کمک می‌کند. 

9.     در بخش رایتینگ آیلتس، اگر بیشتر از مقدار خواسته‌شده بنویسم، نمره بهتری خواهم گرفت: مقدار حداقل لغت‌هایی که باید بنویسید مهم است. در تَسک اول باید حداقل ۱۵۰ و در تَسک ۲ باید حداقل ۲۵۰ لغت بنویسید. اگر کمتر از این بنویسید نمره از دست می‌دهید؛ اما اگر بیشتر بنویسید، الزاماً نمره بالاتری نخواهید گرفت. مهم این است که درست بنویسید، سعی کنید به هیچ وجه اشتباهات گرامری نداشته باشید و البته تنوع در نوع بیان جملات و انشاگونه بودن آن را حفظ کنید تا برای مصحح زیبا و گیرا باشد و این بهانه را دست وی بدهد تا بالاترین نمره ی ممکن را به شما بدهد.

10.با مصاحبه گر همواره موافقت کنم: این اشتباه که با هر عقیده ی مصاحبه گر موافق باشید تا نمره ی بهتری بگیرید ممکن است شما را به جواب های غلط بکشاند. این نکته را در نظر داشته باشید که موافقت یا عدم موافقت با نظر مصاحبه گر بر روی نمره ی شما تاثیرگذار نیست و آنچه تاثیرگذار است، میزان مهارت شما از دانش زبانیتان است بطوریکه بتوانید ممتحنین را مجاب کنید که آمادگی کسب حداقل نمره ها برای قبولی و کسب نمره ی آیلتس را دارید.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که سعی کنید در موقع امتحان در بالاترین حد خودتان باشید و حواس خود را از حواشی دور کنید. خوردن مقداری قهوه یا چای به تمرکز حواس بیشتر شما کمک می کند و باعث می شود بالاترین ضریب هوشی خود را در آن ساعت از روز بروز دهید. همچنین می توانید قبل از آزمون در دوره های آموزشی آیلتس شرکت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد